Los Angelesin matkan jälkeen olen hetken kärsinyt jetlagista, väsymyksestä ja motivaation puutteesta joillakin elämän osa-alueilla. Tunnen itseni ja tiedän, että tuo motivaation puute on vain väliaikaista ja liittyy aina matkojen jälkeiseen tyhjyyden tunteeseen ja häviää, kun muistutan mieleeni tavoitteeni sekä sen mikä minua arjessa motivoi. Motivaatiosta puhuttaessa onkin oleellista tiedostaa, että se ei ole ulkopuolelta annettu ominaisuus, eikä toisilla ihmisillä ole automaattisesti enemmän motivaatiota, kuin toisilla. Motivaation eteen joutuu joskus tekemään töitä ja hyväksyä se, että välillä on myös tahmempia jaksoja.

Pidempiaikainen motivaation puute saattaa vaivata meitä treeneissä, työelämässä, opiskelussa tai muihin tavoitteisiin pääsyssä. Tuntuu, että motivaatio on tämän hetken tavoitelluin tila ja muodikkain sana. Motivaatiota treeneihin, motivaatiluentoja, motivaatiovalmentajia, motivaatikonsultteja, motivaatio sitä ja tätä. Olemme valmiita maksamaan isoja summia rahaa, että joku ulkopuolinen antaisi valmiin motivaation meille, eikä meidän tarvisi nähdä sen eteen vaivaa. Motivaatio merkitsee syytä, miksi käyttäydymme kuten käyttäydymme sekä voimaa, joka puskee meitä kohti tavoitetta. Pakottamalla saa harvoin hyviä tuloksia. Jos yritämme runnoa kohti tavoitetta pakon, puolison, esimiehen, konsultin tai jonkun muun kuin itsemme toiveesta saatamme saada keskinkertaisia tai jonkun aikaa kestäviä tuloksia. Niin kauan kun emme löydä syytä, miksi teemme jotakin asiaa oman itsemme ja itselle tärkeiden arvojen pohjalta, emmekä tee itse töitä motivaation eteen, pysyvään muutokseen ei päästä. Silloin myös matkan tekeminen on epämiellyttävää ja motivaatiota tekemiseen joutuu kokoajan etsimään tekemisen itsensä ulkopuolelta.

Motivaation kannalta on oleellista, että toiminta ja tavoite, johon kanavoimme toimintaamme on jo itsessään motivoiva itseisarvo, eikä vain välinearvo matkalla jotakin suurempaa. On motivoivampaa tavoitella jotakin asiaa sen itsensä vuoksi, kuin sen takia että saavutamalla tämän tuloksen saavutat kenties jotakin muuta. On inspiroivampaa tavoitella terveellistä elämää, koska tietää että jo matkan aikana sinulle on kokonaisvaltaisesti hyvä olo itsesi kanssa, kuin että silloin mahdollisesti saat ulkomuodon, jolla mahdollisesti saat enemmän sosiaalista arvostusta. Motivaatio liittyy moniin elämän osa-alueisiin, kuten uraan, harrastuksiin ja ihmissuhteisiin. Tässä tekstissä kuitenkin käsittelen valmentajana motivaation käsitettä käyttäen esimerkkeinä lähinnä kuntoilun ja terveellisten elämäntapojen kautta. Samat lainalaisuudet pätevät kuitenkin myös muilla osa-alueilla.

Ulkopuolelta tulevat behavioristiset kepit ja porkkanat, kuten piiskuri-personal trainerin palkkaaminen saattavat toimia hetken aikaa ja paino tippua nopeastikin, mutta personal trainerin pelkääminen ja miellyttäminen ei johda pitkäaikaisiin tai pysyviin tuloksiin, jos vastuuta tulosten syntymisestä ei ota itselleen. Näissä tilanteissa tuloksien syntyminen saattaa loppua, kun asiakassuhde päättyy tai alkuinnostus laantuu. Haluan tehdä personal trainer -asiakkailleni alusta asti selväksi sen, että vastuu projektista ja sen etenemisestä on asiakkaalla itsellään ja voimaannuttaa heidät itse projektiin. Heillä on vastuu aluksi pohtia nykytilannetta ja tulevaisuuttaan ennen alkukartoitustapaamista ja sen aikana minulle, jotta voin sen jälkeen rakentaa mahdollisimman hyvät nykyiseen arkeen ja tavoitteisiin sopivat työkalut tavoitteen toteutumiselle. Yleispäteviä ohjeita saa netistä ilmaiseksin, joten alkukartoituslomakkeen täyttämiseen kannattaa todella panostaa, jotta saat mahdollisimman hyvin arkeesi ja tavoitteeseesi sopivan ohjelman. Treeneissä, tapaamisissa ja viesteissä tuen ja motivoin asiakasta parhaani mukaan, mutta esimerkiksi viikkoraportin lähettäminen valmentajalle on minun valmennuksissani asiakkaan omalla vastuulla. Kun asiakas lähetää raportin menneestä viikosta, muutokset valmennukseen tehdään sen pohjalta sekä kiitosta, tsemppiä tai muutosehdotuksia tulee kuluneen viikon pohjalta. Koen asiakkaan osallistamisen ja oman vastuun olevan tärkeää, koska projektin ja asiakassuhteen tarkoitus on oppia loppuelämän pysyviä valintoja, eikä asiakas voi loppuelämäänsä raportoida tekemisiään ulkopuoliselle ihmisille. Eikä hänen tarvitsekaan. Se jos mikä olisi stressaavaa! Asiakas ei laihduta tai nosta lihasmassaansa personal traineria varten ja jokainen asiakas on silmissäni yhtä hyvin onnistunut projektissaan oli tavoitteena oppia kultainen keskitie terveellisten elämäntapojen ja arjen välille ilman kilojen putoamista, kuin tehdä huima ja nopea painonpudostus. Valinta tavoitteesta on asiakkaalla ja teen ohjeet asiakkaan toiveiden mukaan.

Tärkeintä asiakkaan itsensä kannalta on kuitenkin tehdä konkreettinen päätös siitä mitä haluaa, pahinta on kellua välitilassa ja ottaa palasia sieltä täältä: oppia rentoutta, mutta samalla tiputtaa muutamassa kuukaudessa paino siihen, mitä painoi viimeksi teini-iässä. Ylipäätään tuijotamme liikaa vaakan lukuja ja arvotamme itsemme niiden kautta. Eletyt vuodet, kasvanut lihasmassa ja naisilla synnytykset aiheuttavat sen, että emme voi enää verrata itseämme nuoruutemme painoon, eikä meidän tarvikaan. Tehokkain mittari haitallisen keskivartalorasvan hälvenemiselle, ryhdin ja olon kohenemiselle ovat usein peili, vaatteet ja mittanauha.

Onnistumiset ovat parhain keino ruokkia motivaatiota, sillä ihminen tekee mielellään sitä missä hän on hyvä. Sen takia matka kohti tavoitetta on hyvä pilkkoa aina pienempiin välitavoitteisiin ja palkita onnistumisesta pitkin matkaa, jos matka varsinaiseen tavoitteeseen tuntuu turhan pitkältä. Aina tämän palkinnon ei tarvitse olla herkku tai herkkupäivä, sillä liian usein olemme tottuneet palkitsemaan itsemme herkuilla. Herkkuja voi sallia itselleen matkan varrella, kuten se asiakkaan tavoitteeseen ja tilanteeseen parhaiten sopii. Ihanteellista kuitenkin on, että tällöin herkut ovat osa normaalia ja arkea ja sosiaalisia tilanteita, eikä esimerkiksi pitkästä kituuttamisesta ansaittu ”vapaasyöntipäivä”, jolloin asiakas alkaa lapata herättyään klo 7 herkkuja suuhun siihen asti, kunnes kello näyttää 00.00 yöllä, koska tämä on se ainoa päivä, kun kaikkea kiellettyä saa syödä valmentajan luvalla.

Itse aloin toteuttaa tällaista ”vapaasyöntipäivää” syksyn 2013 fitnesskisojen ja kisadieetin jälkeen, koska olin ulkoistanut kaiken vastuun valmentajalle, uskoin häntä varauksetta, enkä halunnut ottaa tarpeeksi itse vastuuta omasta projektista. Lopputulema oli, että painoni nousi puolessa vuodessa 16 kiloa ja se ei ollut todellakaan naturaalilla bikini fitness -kilpailijalla lihasta. Sanomattakin selvää, että noiden kilojen pudottamisen jälkeen kisakuntoni ei ollut syksyllä 2014 muuta kuin huonosti voivan ja laihdutetun näköinen. Onnistuneen syksyn 2013 jälkeen syksyn 2014 kisakuntoni floppasi täysin ahmimiseni, nopean painonnousun ja siitä seuranneen ankaran dieetin jälkeen. Jälkikäteen ajateltuna pahinta ei ollut kuitenkaan epäonnistunut kisakunto, vaan se miten koko tapahtumasarja vaikutti pitkäksi aikaa suhtautumiseeni ruokaan ja vartalooni sekä konkreettisesti kehoni ja hormonitoiminnan toimintaan.

Steven Reiss on amerikkalainen psykologian ja psykiatrian professori, joka on listannut ihmisen 16 perusmotiivia, jotka ovat valta, riippumattomuus, uteliaisuus, hyväksyntä, järjestys, säästäminen/keräily, kunnia, idealismi, sosiaaliset kontaktit, perhe, status, kosto/voittaminen, esteettisyys, syöminen, ruumiillinen aktiivisuus ja mielenrauha. Oman motivaatioprofiilin selvittämiseen on erilaisia työkaluja ja testejä, mutta jo pelkästään silmäilemällä näitä perusmotiiveja ja niiden järjestystä elämässäsi, voit saada vinkkiä siitä mihin suuntaan elämässäsi pitäisi kulkea ja toteutuuko sinua motivoivat asiat arkisisissa askareissasi, teoissasi ja tavoitteissasi. Itselleni tärkeimmät perusmotiivit ovat riippumattomuus, uteliaisuus sekä idealismi ja tiedostamalla sen voin ohjata energiaa haluamiini asioihin vaivattomammin tehden perusmotiivien kannalta oikeita asioita.

Perusmotiiveja ohjaavat ihmisten arvot. Kun tavoite on yhteydessä arvoihisi on sitä helpompi ja motivoivampi toteuttaa. Jos arvoihisi kuuluu perhe sekä terveys ja tavoitteena on päästä parempaan fyysiseen kuntoon voit alkaa miettiä, miten tämä tavoite näkyy perheen ja terveyden kautta? Hyvässä fyysisessä kunnossa jaksat leikkiä paremmin lasten kanssa, olet itse tyytyväinen itseesi, joka säteilee positiivisesti myös seksuaalisiin haluihin parisuhteessa, liikkumalla terveys pysyy hyvänä ja vältät sairauksia.

Joskus pitää hetkellisesti mennä epämukavuusalueelle, jotta voi herätellä itseään ja kroppaansa
johonkin uuteen. Jokainen varmasti muistaa tunteen, että tehokkana päivän jälkeen tai aikaisin soittamaan laitetun herätyskellon jälkeen olo on jopa ylivireinen kun taas myöhään nukutun aamun ja sohvalla makoilun jälkeen olo on puolestaan laiskempi? Oleellista tässä tehokkuudessa ei kuitenkaan ole kuinka paljon eri asioita tekee, vaan että tekee tavoitteen ja oman jaksamisensa kannalta oleellisia asioita tai muuten palaa enemmin tai myöhemmin loppuun.

Liika on kuitenkin liikaa. Olen elänyt elämää, jossa olen ollut samanaikaisesti töissä finanssialanyrityksessä tehden provikkapalkalla tulosta, opiskellut yliopistossa kirjoittaen kandia ja graduani, käyden samalla ammattitutkinnon rahoitus- ja vakuutusalalta ja kilpaillen fitnessin parissa. Kyllä, olin tehokas tittelien ja meriittien valossa, mutta moni alue jotka eivät ulkopuolisille näkyneet jäivät retuperälle. Silloisessa elämäntilanteessa minua kuitenkin motivoi eniten ylläpitää ulkopuolisille kulissia menestyvästä elämästä ja hain hyväksyntää itselleni itseltäni sekä muilta ihmisiltä ulkopuolisten suoritusten kautta. Asioita, joista tingin tuona aikana olivat sosiaaliset suhteet, kodin siistinä pitäminen, lepo, rentoutuminen, muut harrastukset, luovuuden ruokkiminen ja seksuaaliset halut. Seksuaalinen halukkuus kulkee mielestäni luovuuden rinnalla ja on hyvä ylirasitusmittari siitä, milloin elämässä on liikaa kuormitusta.

Tekemällä kovasti töitä opin, että fokusoimalla mielensä ja energiansa ihminen pystyy tekemään uskomattomia asioita. Olen samaa mieltä edelleen, mutta erona edelliseen on se, että en enää halua tehdä niin ja jos niin tekee liian pitkään, on uupuminen väistämättä edessä. Nykyisin haluan keskittyä yhteen asiaan kunnolla ja tällä hetkellä itselleni tärkeimmät tavoitteet ja motivaation lähteet liittyvät leikkisyyteen, vapauteen, rentoutumiseen, idearikkauteen ja ammatilliseen kehittymiseen, jotka näen kaikki kulkevan rinta rinnan.

Motivaatio lähtee ennen kaikkea positiivisuudesta ja siitä, että puhumme itsellemme kauniisti ja nautimme siitä mitä teemme. Ilo ja vapaaehtoisuus on avain kaikkeen motivaatioon. Kun seuraavan kerran sinun tekee mieli syödä pizza tai avata karkkipussi ja tuo päätös on ristiriidassa tavoitteesi tai arvojesi kanssa, niin sen sijaan että sanoisit itsellesi toruen”en saa syödä tuota pizzaa/karkkia”, voit sanoa itsellesi ”rakastan itseäni, joten jätän tämän pizzan syömättä, sillä sen jälkeen minulle tulee nuutunut olo ja kroppani kaipaa rakennusaineeksi jotain raikkaampaa tänään TAI rakastan itseäni ja jätän tämän karkkipussin avaamatta, sillä se tuntuu vain hetken hyvältä suussa ja sen jälkeen verensokerit laskevat ja minusta tulee väsynyt, kasvoni turpoavat sokerikasvoiksi ja minulla tulee paha mieli”. Jokainen muistaa lapsuus- ja teiniajoilta, että kaikki kielletty kiinnostaa ja se saa kohtuuttoman suuret mittasuhteet arjessamme, jos yritämme olla ajattelematta vaaleanpunaista elefanttia. Myös meille aikuisille tulee vastareaktio: ”olen aikuinen ihminen ja voin syödä mitä haluan!” Sen lisäksi, että kaikki kielletty saa liian suuret mittasuhteet elämässämme, puhumme usein itsellemme ihan liian rumasti peilin edessä, kun meidän tulisi keskittyä omiin vahvuuksiimme. Kun soimaa itseään tarpeeksi kauan, mieli alkaa uskoa nuo soimaukset. Mutta kun kertoo itselleen missä on hyvä ja millaiseksi haluaa kehittyä, aivot uskovat myös sen.

Motivaation herättämiseksi, mieti mikä on konkreettinen tavoitteesi, miksi haluat tuota asiaa ja mitkä ovat elämäsi perusmotiivit ja arvot? Listaa niiden pohjalta ylös asioita, jotka insiproivat sinua tavoitteeseesi tai tee itsellesi lehtileikkeistä aarrekartta jääkaapin oveen, johon liimaat motivoivia kuvia, lauseita, sanoja ja kirjaimia, jotka vievät sinua lähemmäs kohti tavoitettasi. Mieti millainen olo sinulla olisi, kun alkaisit arjessasi toteuttaa ja tehdä näkyväksi näitä arjen pieniä asioita. Mieti, miltä sinusta tuntuu ja miltä näytät silloin, kun olet tavoitteessasi?

Kyse ei ole siitä, että jakaa energiaansa ja motivaatiotaan lukemattomiin tavoitteisiin, vaan että valitsee ne itsensä kannalta oleellisimmat tavoitteet. Siihen että tekee tekee vähemmän, mutta oikeita asioita ja paremmin.

XXX
Jasmi